Jawa, ČZ és Velorex rövid története a kezdetektől 1939-ig
Blogunkat egy többrészes gyártörténeti áttekintéssel kívánjuk elindítani. Az alábbiakban a Jawa, ČZ és Velorex márkák megszületésétől a második világháború végéig tartó időszakról tudhat meg többet az olvasó.
A kezdetek kezdete, a háttér
Az Osztrák-Magyar Monarchia összeomlása után, az első világháborút követően, több új, önálló állam keletkezett, köztük Csehszlovákia, ahol az önállóvá válást követően hatalmas ipari-műszaki fejlődés indult el.
Bár az új Csehszlovák állam továbbra is ezer szállal kötődött a Monarchia utódállamaihoz és Németországhoz, de az önállóság felpezsdíttette az új országban az ipart és a vállalkozási kedvet, így a korábban talán kicsit szunnyadó innovatív gondolatok a felszínre törhettek, és sorra alakultak a kezdetben még kicsi, de később meghatározóvá váló ipari cégek.
Ebben a történelmi kontextusban indult el a csehszlovák ipar felvirágzása.
Ez a nyughatatlanul újító szellemű emberek kora volt, köztük a JAWA gyár alapítójával, František Janečekkel.
Az előzmények
František Janeček 1878-ban született Kelet-Csehországban.
Már fiatalkorában kiderült a műszaki dolgok iránti fogékonysága, ezért előbb a Cseh, majd a Berlini Műszaki Egyetemen folytatott tanulmányokat. Ezt követően először hazájában Csehországban, később Európa több országában dolgozott mérnökként.
1915-ben sorozott katonaként részt vett az első világháborúban, ahonnan egyenes út vezette a Breitfeld & Daněk fegyvergyárba, ahol a fejlesztő részlegen dolgozott, majd 1920-ban megalapította első önálló üzemét és emellett betársult a Kohutek nevű cégbe.
A saját fegyvergyártó üzemében önálló innovációként például kézigránátokat fejlesztett, melyeket az új ország, Csehszlovákia hadseregének szállított.
A húszas évek második harmadára, a fegyvergyártással kapcsolatos megrendelései lecsökkentek, ezért új piacokat, gyártmány lehetőségeket keresett az üzemeinek. Így talált rá a világszerte jelentős fejlődésnek induló motorizációra, ezen belül a motorkerékpár gyártásra.
1928-ban motorkerékpárgyárrá alakította át az egyik üzemét, és a német Wanderer motorkerékpár gyár tervei alapján 1929-ben piacra dobta az első JAnecek és WAnderer motorkerékpárt, és ezzel megszületett a JAWA motormárka.
A kezdetek.
Az első JAWA egy 500 köbcentis négyütemű Wanderer blokkal szerelt motorkerékpár volt, ami szemmel láthatóan a cseh motormanufaktúra, a Böhmerland színvilágára emlékeztető fényezést kapott.
(A Böhmerland szintén Csehszlovákiában működő vállalat volt, mely híres volt a különleges felépítésű, 3 és 4 személyes motorkerékpárjairól, amelyeket a Csehszlovák hadsereg is rendszeresített a csapatai mozgatásához. A Böhmerland mindössze csak néhány évvel korábban indult a JAWA-nál, de mire Janecek is elindította motorgyártó üzemét, már neves cégnek számított a szakmában.)
A JAWA induló modellje nem lett különösebben sikeres, inkább csak afféle útkeresésnek tekinthető, de mivel Janeček rendkívül rugalmas gondolkodású és innovatív ember volt, hamar ráérzett az irányra és cégébe csábította a korszak egyik ismert és rutinos motorkerékpár tervezőjét, a brit George William Patchett-et és együtt megalkották a cég korai szakaszának sikermodelljeit a kétütemű 175 köbcentis könnyű motorkerékpárt, és a nagyobb, közepes méretű 350 köbcentiméteres négyütemű motorcsaládot.
Patchett a második világháború kitöréséig a JAWA gyár vezető fejlesztő mérnöke volt, majd hazaköltözése után az általa kinevelt cseh mérnök generáció vette át tőle a fejlesztési munkát, a háború alatt hadiüzemmé átalakított gyárban titokban dolgozva az új motorkerékpár modelleken.
Párhuzamosok a motorkerékpár végtelenében
František Janeček első cégének indulásával szinte azonos időben, az azonos történelmi háttér okán, 1919-ben alapították a Česká Zbrojovka céget Pilsenben, majd a céget Strakonicébe költöztették és 1920-tól fegyverek, gépek, kerékpárok gyártásával foglalkoztak.
A JAWA első motorjával közel egyszerre a Česká Zbrojovka szintén a korábbi gyártási profil irányából a feléledő motorizáció felé mozdulva, 1930-ban piacra dobta első kerékpárra szerelhető segédmotorját. Ettől a pillanattól élt a Česká Zbrojovka, mint ČZ motorkerékpár márka.
A kerékpárra szerelhető segédmotor továbbfejlesztéseként a motort a váz közepére helyezték át.
Első igazi motorkerékpárjukkal 1935-ben léptek piacra, előbb 150 majd 175 köbcentiméteres motorral.
Ez az első modell már dupla kipufogós volt, és ez az elrendezés emblematikus eleme lett a következő évtizedekben a ČZ motormárkának.
A ČZ gyár gyorsan növekedett és néhány év alatt, a JAWA-val együtt, a régió meghatározó motorkerékpár gyártóivá váltak.
Az 1939-es német megszállás lezárta a két felívelőben lévő cég korai szakaszát és az üzemeket részben, vagy teljesen hadi gyártásra állították át, a motorkerékpár gyártás visszaszorult a háború végéig.
Velorex
Az 1930-as években a világgazdasági válság és a nyersanyaghiány következtében a világon számos cég törpeautók kifejlesztésével kísérletezett. František és Mojmir Stránský eredetileg kerékpárjavítással foglalkoztak Parníkban, viszont a Morgan törpeautó annyira megtetszett a testvérpárnak, hogy elhatározták, maguk is ilyet fognak gyártani, betöltve ezzel az űrt a motorkerékpár és az autó között.
1938-ban el is készült az első prototípus OS-KAR néven.
A Stránsky-fivérekkel párhuzamosan Hradec Královéban működött a korábban szintén kerékpárok gyártásával és értékesítésével foglalkozó Velo ipari szövetkezet, mely a háború után…
De az már egy másik történet.
Források:
[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Jawa#/media/Soubor:Jawa_500_OHV_(Muzeum_motocyklů_Lesná_u_Znojma).JPG
[2] https://nemcsakpraga.blogspot.com/2013/10/a-jawa-motorok-atyja-frantisek-janecek.html
[3] http://www.jawamoped.com/html/cz_autocycles.html
[4] https://www.jawaczclub.nl/images/JG-images/CZ-images/CZ1934-1939-175-Special.jpg
[5] https://motohouse.cz/wp-content/uploads/2017/03/33-otv.jpg
[6] https://www.jawaczclub.nl/jawa-cz-historie/cz-ceska-zbrojovka-1940?showall=1